Kā izvēlēties rotaļlietas?

Kā izvēlēties rotaļlietu

Visbiežak mēs izvēlamies rotaļlietas tā itkā spēlēsimies ar tām paši. Mūsu bērnībā rotaļlietu izvēle bija pavisa neliela, un tagad mūs pievelk visi krāsainie nieciņi. Pērkam to, kas ir visspilgtākais un steidzamies iepriecināt bērnu. Vai arī to par ko sapņo jūsu bērns, saskatījies reklāmas vai šausminošās multfilmas (piem. Zirnekļcilvēks). Un pat nepadomājam par to, ka neko labu šī mantiņa neiemācīs. Tātad rotaļlietas izvēle ir svarīga lieta. Rotaļlieta –bērna kultūrizglītības līdzeklis ierocis, tā simbolizē cilvēcīgās attiecības. Lūk prasības kurām obligāti jāatbilst katrai rotaļlietai:

  • Medicīniskās un ekoloģiskās prasības. Pievērsiet uzmanību tam no kā gatavota rotaļlieta. Vai tajā nav kaitīgu materiālu , indīgu vielu, smalku un viegli noplēšamu detaļu ? Mazie noteikti gribēs to nogaršot, dos tām bučas vai ņems līdzi gultā.
  • Pedagoģiskās prasības. Piramīdas palīdz veidot pacietību un kustību koordināciju, bumba stiprinās fiziski. Un tagad padomājiet ko jūsu bērnam iemācīs dažādas briesmoņu lelles.
  • Psiholoģiskās un tikumiskās prasības. Kādas jūtas radīsies bērnam pēc jaunas mantas iegādes-maigums vai agresija, vēlēšanās samīļot vai šaut? Ļoti noderīgas rotaļlietas, ar kurām var spēlēt vairāki bērni kopīgi-galda spēles, sporta spēles, konstruktori. Tādas spēles attīsta bērnu sadarbošanāsiemaņas.
  • Estētiskās prasības. Vai jūsu dāvana sekmēs skaisto jūtu attīstīšanu vai izveidos sliktu gaumi? Daudz noderīgāk uzdāvināt bērnam ar rokām darinātu mantu, nekā fabrikas ražojumu. Un atceraties ka pat visjaukākā un visdārgākā rotaļlieta neaizstās bērnam saskarsmi ar jums…

Galda spēles. Ja jūsu bērnam jau ir trīs vai četri gadi, sāciet viņu iepazīstināt ar galda spēlēm. Galda spēle ideāla dāvana bērnam, kuram ir māsas un brāļi.Bet esiet vērīgi: spēlēm jākalpo pozitīvas saskarsmes radīšanai, nevis jāmodina viņos agresiju.

Bērns no 4-7 gadiem

Šajā vecumā jau ir pietiekami sarežģītas lomu rotaļas un pietiekami attīstītas kustību spējas.Tas ir vispiemērotākais laiks daudzveidīgiem konstruktoriem un mozaikām. Tās dod labas iespējas bērna fantāzijas attīstībai, viņa jaunrades potenciālam. Obligātas ir grāmatas ar labiem attēliem, komplekti sižetiskām rotaļām (lauku sēta, remontdarbnīca- kaut ko no tā var nopirkt, kaut ko pagatavot no parocīgiem materiāliem – neaizmirstiet par bērna fantāziju, kura pat spēj koka mietiņu pārvērst par zirgu).

Šajā vecumā ir pieļaujami mājas sporta kompleksi, jo bērns vēl ir mazs, lai darbotos sporta pulciņā, sporta skolā, bet atrodas vienmēr kustībā un viņam ir vajadzība kaut kur rāpties, karāties, izvingrināties.

Pēc iespējas vajadzētu izvairīties no agresīvām, biedējošām, neestētiskām rotļlietām.

Piecgadīgiem un sešgadīgiem bērniem ir pieļaujamas attīstošas datorspēles, tikai nevajag aizmirst, ka šajā vecumā nevajadzētu atrasties pie kompjūtera ilgāk par 20 minūtēm.

Visu vecumu bērniem var un vajag dāvināt krāsas, zīmuļus, krītiņus, flomasterus un zīmēšanas albumus. Visu vecumu bērni priecājas par muzikālajām rotaļlietām- bungām, stabulītēm u.t.t..

Bērns no diviem līdz četriem gadiem

Šajā vecumā bērns apgūst vieglas lomu rotaļas. Šim nolūkam viņam obligāti vajadzīgas dažādas lelles un mīksti vai gumijas zvēriņi. Turklāt tas attiecas gan uz puikām, gan uz meitenēm. Droši vien sešu gadu vecumā puikas vairs nespēlēsies ar lellēm, bet divu gadu vecumā jauka lelle sagādās daudz iespēju rotaļām. Tieši tāpat arī meitenei jābūt vismaz vienai mašīnai, ar kuru lelles brauks ciemos, iepirkties uz veikalu u.t.t.

Lieliskas attīstošās rotaļlietas šim vecumam-dažādas puzles. Puzle – tas ir dēlītis ar dažādām izgrieztām figūrām, no kurām jāsaliek attēls (dzīvnieki, augļi u.t.t.). Savienojot figūras bērns lieliski trenē kustību koordināciju.Dažādas bumbas- lieliska rotaļlieta visiem vecumiem, bet šajā vecumā tās ir pat obligātas. Ļoti noderīgi apļi, kurus var samest uz mietiņiem, kluči un nesarežģīti konstruktori.

Nevajadzētu iegādāties cieša stiprinājuma konstruktorus (lego), kamēr bērns nav iemācījies celt no parastajiem klučiem (plastmasas vai vēl labāk koka). Konstrukcijas no parastajiem klučiem prasa daudz lielāku plānošanu un precizitāti, jo savādāk tās vienkārši sabruks. Pierodod pie cieši sastiprinātiem klučiem, bērns neattīsta nepieciešamās iemaņas līdzsvara izjūtai.