Naujenes pamatskolas 6. klases skolēnu Meža ekspedīcija

Arvien populārākās kļūst mācības dabā, un mežs jebkuros apstākļos var pārtapt par plašāko mācību klasi ar neskaitāmām izglītošanās iespējām.

  1. septembrī Naujenes pamatskolas 6. klases skolēni kopā ar dabaszinību skolotāju Ingrīdu BLEIDELI devās “Meža ekspedīcijā” uz Kalupes mežu, ko rīkoja AS “Latvijas valsts meži”. Te bērni varēja mācīties dabaszinības mežā kopīga piedzīvojuma veidā. Atbilstoši dabaszinību standartam skolēni meža ekspedīcijā: centās saprast, kā dabaszinībās iegūtās zināšanas ir izmantojamas ikdienas dzīvē, apzināties cilvēka ietekmi uz meža ekosistēmu, veicot praktiskus un radošus uzdevumus, veidot izpratni par mežu saglabāšanu nākamajām paaudzēm.

Latvijas valsts mežu ekspedīcija bija  izglītojošs pārgājiens dabā ar 10 meža izziņas pieturām pieredzējušu mežsaimnieku vadībā (mežkopji, plānotāji, meža infrastruktūras speciālisti u.c.).

Katrā pieturā vadītājs deva skolēniem praktiskus vai radošus uzdevumus, kurus tie risināja individuāli vai grupās, iegūtos rezultātus fiksējot speciālās darba burtnīcās.

MEŽĀ SKOLĒNI DARBOJĀS TEMATISKĀS PIETURĀS:

  • Iepazīstam meža zinātni – kas ir selekcija, kā izvēlēties sēklas kokus, cik skāba ir meža augsne un kā ātrāk izaudzēt augstvērtīgu mežu?
  • Skaitām kokus – kā aprēķināt koku skaitu hektārā un kā noteikt, vai mežs ir veiksmīgi atjaunots?
  • Kopjam jaunaudzes – cik ātri aug mežs, kāpēc mežs ir jākopj un kā to darīt?
  • Retinām mežu – ko iegūstam no meža retināšanas un kā izvēlēties “vinnētājus un zaudētājus”?
  • Mērām koku augstumu – kā precīzi noteikt augstumu augošam kokam ar vienkāršiem paņēmieniem, izmantojot matemātiku?
  • Aizsargājam mežu – kā nodrošinām dabas daudzveidību mežā un kā aizsargājam mežu no dažādiem postījumiem?
  • Atklājam koksnes produktus – kur ikdienā lietojam koksni un vai koksnes produkti var aizstāt naftas produktus?
  • Atpūšamies dabā – kas ir dabai draudzīga atpūta un kādas vēl cilvēku darbības ietekmē meža ainavu?
  • Būvējam zaļi – vai no koka var uzbūvēt debesskrāpi un kā uzbūvēt koka tiltu bez naglām?
  • Nosakām koku vecumu – kā noteikt vecumu augošiem kokiem, ko stāsta koku gadskārtas un kā pieņemt lēmumu par laiku ražas novākšanai?

Noslēgumā skolēnus  sagaidīja pikniks labiekārtotā atpūtas vietā ar ugunskuru, pie kura  varēja cept desiņas vai ēst sviestmaizes.

Tā  bija ļoti brīnišķīga iespēja trīs stundu laikā iepazīt meža tapšanu no sēkliņas līdz gatavai koka produkcijai.

Paši skolēni atzīst, ka tā ir lieliska iespēja vienkāršā veidā iepazīties ar sarežģītiem mežā notiekošiem procesiem, kā arī šāda stunda veidos izpratni par mežu saglabāšanu nākamajām paaudzēm.

Liels paldies LVM par ļoti labi noorganizēto ekspedīciju, pārdomātajiem uzdevumiem, pozitīvo un labvēlīgo attieksmi un drošības sajūtu mežā. Paldies visiem LVM speciālistiem – praktiķiem, kuri bija iesaistīti šajā pasākumā.
Iespēja doties meža ekspedīcijā jāizmanto!